Schouderpijn

Geschat wordt dat elk jaar zo'n 300.000 mensen naar hun huisarts gaan vanwege schouderpijn. Vaak krijgen ze pijnstillers voorgeschreven of ze worden naar de fysiotherapeut verwezen. Bij acute schouderpijn wordt een krachtige ontstekingsremmer geïnjecteerd. Maar recentelijk medisch onderzoek heeft uitgewezen dat ook chiropractie goed helpt tegen schouderpijn. Heeft u last van schouderpijn en biedt fysiotherapie geen soelaas? Maak dan snel een afspraak bij Chiropractie De Eem in Amersfoort.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder begint met pijn in de schouder, die steeds erger wordt. De pijn ontstaat door een ontsteking binnenin het gewrichtskapsel (het bindweefsel dat om een gewricht zit). In de loop van enkele weken tot maanden kun je je schouder steeds minder goed bewegen, omdat het gewrichtskapsel steeds meer verstijft. De schouder raakt als het ware ‘bevroren’. Vandaar de naam frozen shoulder. Deze verstijving kan in alle richtingen voorkomen, maar we spreken pas over een frozen shoulder als je in ten minste drie richtingen minder goed kunt bewegen.

Soms ontstaat een frozen shoulder na een val of operatie, maar er is vaak  geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Bij diabetes mellitus, schildklieraandoeningen, epilepsie, de ziekte van Dupuytren, hart- en longaandoeningen of de ziekte van Parkinson komt een frozen shoulder wat vaker voor. Uit recent onderzoek blijkt dat ook langdurige stress een belangrijke rol kan spelen.

Medische wetenschap over effectiviteit chiropractie
In Nederland valt chiropractie niet onder de reguliere gezondheidszorg. Toch onderschrijft men ook hier steeds vaker de effectiviteit ervan. Onlangs onderzochten twee Groningse artsen de effectiviteit van verschillende behandelingsmethoden van schouderpijn: fysiotherapie, injectietherapie en chiropractie. De artsen maakten onderscheid tussen schouderpijn als gevolg van een ontsteking en schouderpijn die voortkomt uit de nek en bovenrug. Waarschijnlijk spelen ook de wervelkolom en ribben een rol bij die laatste vorm van schouderpijn. Bij acute gewrichtsontsteking wordt de schouderpijn inderdaad verlicht door injectietherapie. Maar hoe zit het met de effectiviteit van de behandeling van schouderpijn die ontstaat vanuit de wervelkolom? Chiropractie bleek bij die schouderpijn twee keer zo effectief als fysiotherapie.

Schouderpijn door een wervelblokkade
Binnen de chiropractie geloven wij al langer dat schouderpijn voortkomt uit de wervelkolom van de nek, de bovenrug en de bijbehorende ribben. Als er problemen zijn in de bovenrug, kan dit tot verschillende klachten leiden. De meeste mensen met bovenrugklachten hebben pijn tussen de schouderbladen. Als de spierbalans van de schoudergordel verstoord raakt vanwege wervel- en ribblokkades, worden de structuren rondom het gewricht overbelast. Overbelasting leidt tot ontstekingen.

Chiropractische behandeling van schouderpijn
Bij Chiropractie De Eem in Amersfoort verhelpen we schouderklachten door middel van manipulaties. Zo proberen we de disfunctie van de wervelkolom en het schoudergewricht op te heffen. Recent medisch onderzoek wijst uit dat dit een zeer effectieve behandeling is voor schouderpijn. Maak daarom snel een afspraak met de Amersfoortse chiropractoren van De Eem voor een eerste consult.

Bij Chiropractie de Eem kunnen we schouderpijn/frozen shoulder verhelpen. Bel ons of neem contact op via de website!

Staat je klacht hier niet tussen?

Kom dan vrijblijvend langs op de praktijk